Pravidla jsou tu kvůli vám, jistě

Vaše sebevědomí na moji hlavu...

Z několika stran se mi dostalo zaručených zpráv o tom, kvůli komu všemu jsem sepsal Pravidla komentátorské moštárny. Většinou v podobě "To napsal kvůli mně", často i s dovětkem ...já se tam bojím komentovat

Ti, kdo mne znají, vědí, že pravidla jsem publikoval v různých komentářích ještě za časů Neškodného. Demencí komentátorů se, nedobrovolně, zabývám už několik let. Sepsat pravidla pro Zápisník byl tedy logický krok. Původně jsem chtěl použít odkaz na Trvale udržitelnou krávu, ale je mi jasné, že lidé z cílové skupiny nepřečtou článek delší než 1000 slov (a vůbec si už nedělám iluzi že by ho pochopili). Tak vznikla krátká Pravidla moštárny. Jsou stručnou aplikací teorie trvale udržitelné krávy pro ty, kterých se týká.

No, někteří se přesto domnívají, že to byla reakce na něco, co oni udělali bezprostředně před sepsáním Pravidel. K jejich přesvědčení snad jen Trvale udržitelná kráva, bod 16 – Potom není proto.

Ale možná jen podlehli dojmu, že mi na nich či na jejich názoru záleží. Mýlí se, ale jejich omyl jim vyvracet nebudu. Pokud se bojí komentovat (a tím ze strachu dodržují pravidla), tak nezbývá než dodat: Ať se bojí, jen když poslouchají!

PS: Mám rád příspěvky s nevyjádřeným objektem. Na takové se vždy chytí banda paranoiků...

Dne 14.03.2007

Twittni

Přidej do: asdf.sk StumbleUpon Toolbar Stumble It!

Komentáře

[1] (Roj - WWW) 14.03.2007, 12:30:49 [X] [D]
Od komentovani me tady neodradi pravidla, ale nepouzitelny styl, viz

http://roj.bloguje.cz/212116-stylujeme-formulare.php

:-)))

[2] (Arthur Dent [openID] - WWW) 14.03.2007, 12:42:56 [X] [D]
[1] Roji, to že máš nepoužitelně nastavený prohlížeč, to už není moje starost :)

[3] (Medcin ) 14.03.2007, 12:57:03 [X] [D]
Cituji: "Mám rád příspěvky s nevyjádřeným objektem. Na takové se vždy chytí banda paranoiků..."

Což mi lehce připomíná:
"Co jste tím sakra myslel, že něteří lidé bývají někdy vztahovační!?!"

[4] (Lokutus - WWW) 14.03.2007, 13:37:20 [X] [D]
[2] Nevadí malé OT?

"Roji, to že máš ..."

Je to správně, nebo se má psát: "Roji, to, že...."?
A co je to "to" za člen? Nevíte někdo?

Případně děkuji za případnou odpověď a omlouvám se za OT.

[5] (Arthur Dent [openID] - WWW) 14.03.2007, 13:42:27 [X] [D]
[4] No, nejsem si vůbec jist jak to v takovémhle případě, kdy to TO opakuju, s čárkou je.

Napíšu si: "Roji, to, že máš XXX, už není moje starost" vs. "Roji, to že máš XXX už není moje starost". Oko mi velí použít druhou variantu.

"Roji, to že máš XXX, to už není moje starost" vs. "Roji, to, že máš XXX, to už není moje starost" - a oko mi zavelí použít variantu první.

Ona půjde okolo Laura a vysvětlí nám to... Lauro?

[6] (Johnny [openID] - WWW) 14.03.2007, 14:05:33 [X] [D]
Krásný nový vzhled, díky, mnohem lépe se na něj kouká.

[7] (dgx - Mail - WWW) 14.03.2007, 14:29:10 [X] [D]
[6] taky už jsem Arthurovi něco v tom smyslu psal ;)

[8] (Arthur Dent [openID] - WWW) 14.03.2007, 14:38:19 [X] [D]
[7] Abychom byli přesní - DGX psal: "Joj, to je hnusný design. Kde se to dá změnit? :-)"

[9] (ringo - Mail ) 14.03.2007, 14:40:59 [X] [D]
Také se sem bojím psát... ale vždy se přemůžu, páč mám pevnou vůli ;).

Apropos, Misatropůvzapisník v nadpisu stránky je schválně bez mezery?

[10] (Jirka V. - WWW) 14.03.2007, 14:46:45 [X] [D]
Absolutní "OT": Vzhled je sice fajn, ale ten předchozí Misantropův zápisník byl jaksi přítulnější a líp se mi z něj četlo ... škoda ho.
[2], [5]: před "že" bych psal čárku... :-)

[11] (dgx - Mail - WWW) 14.03.2007, 15:55:37 [X] [D]
[8] Ano, buďme raději konkrétní.

A přidám i Arthurovu odpověď: Změnit se to dá ve Firefoxu - Zobrazit - Styl stránky - Bez stylu. Mě to třeba pomohlo.

(ASH721 odvedl pěknou práci na Boxmark.cz, design Zápisníku mi však připomíná něco mezi moderní šablonou z přelomu let 2000/2001 a dílem Ivy Bernářové z období, kdy ještě nevěděla, jak se ve Photoshopu dělá vlnka)

[12] (Arthur Dent [openID] - WWW) 14.03.2007, 16:17:50 [X] [D]
Toto je "uzavírací tag" pro diskusi o designu Zápisníku. Diskusi jsem si nepřál, ale když už jste ji rozproudili:

Je naprosto přirozené, že každá změna vyvolá reakce "To staré bylo lepší". (Nebylo.) Zažil jsem to na Neškodném, zažil jsem to na Bloguje, zažiju to i teď a tady, bok si pro to nevyvalím.

Ke starému designu kdekdo přispěl kritikou ("Hrůůůza!"), pár lidí poskytlo i dobré rady ("měl bys to předělat"), ASH721 jediný sednul a udělal novou šablonu. Já mu tímto veřejně děkuji za práci, kterou na designu odvedl, a kritiky vyzývám: Buďte konkrétní! Napište co se vám nelíbí, proč se vám to nelíbí, co je špatně a jak by to dle vás mělo být. ASH to jistě přivítá, vím, že sám tuto verzi nepovažuje za definitivní a že na ní chce ještě cosi doladit.

A upřímně: Davide, jistě si uvědomuješ, že Tvůj poslední odstavec (ten v závorce u [11]) je jen hloupé žvanění. Nepomůže to zlepšit stav věcí a nic to neřekne, snad jen to, že vzhled neodpovídá Tvému vkusu. Taková informace je, při vší úctě k Tobě, bezcenná...

--- KONEC DISKUSE O DESIGNU ZÁPISNÍKU ---

[13] (Roj - WWW) 14.03.2007, 17:57:40 [X] [D]
Toto neni komentar designu, jen chci p.t. zdejsim ctenarum radostne oznamit, ze se mi nastaveni prohlizece spravilo. Samo ocebe :-)

Ted jeste ten odesilaci button a bude temer dokonale :-)

[14] (Arthur Dent [openID] - WWW) 14.03.2007, 18:03:42 [X] [D]
[13] Samo ocebe se nic nespravuje... :) Mám ten button, kvůli tvému prohlížeči, udělat taky tmavě červený na šedém pozadí? ;)

[15] (ASH721 [openID] - Mail - WWW) 14.03.2007, 18:25:13 [X] [D]
Já snad jen dodám, že svůj e-mail házím zde do placu.
Roj: Díky za dloubnutí :),
Dgx: Sorry za újmu :(

[16] (Roj - WWW) 14.03.2007, 20:04:45 [X] [D]
[4] Ted uz se muzu vyjadrit :-)

Ja bych tam tu carku prdl kazdopadne, protoze to povazuju za vlozenou vetu (je tam sloveso).
Tedy:
1. To uz neni moje starost
2. To,(vlozena veta), uz neni moje starost.

BTWi
Nemam XXX !!!!
BTW ii
Ten button dole ma cerne pismo na tmavomodrem pozadi ASH21 :-)

[17] (ASH721 [openID] - Mail - WWW) 14.03.2007, 20:10:45 [X] [D]
[16] Vím o tom, vydrž chvilku, natáhne se nová verze, třeba se uleví i DavidoviGX )

[18] (dgx - Mail - WWW) 14.03.2007, 20:17:40 [X] [D]
[14] poradím - zkus vyjít z ideální mustru pro stylování formulářů http://www.dgx.cz/trine/item/dokonale-stylovani-formularu. Aby tlačítko vypadalo vždy a všude dobře, nesmí se mu nastavit ani barva textu, ani barva pozadí. Sice učebnice dobrého kodéra většinou radí cosi jiného, ale pohled na Rojovi rozzářené oči štěstím, že vidí čitelný formulář, to plně vynahradí.

[15] odpuštěno :-))

[19] (dgx - Mail - WWW) 14.03.2007, 20:19:20 [X] [D]
[17] spokojeně mručím!! (ale pšššt, tohle je zapovězené téma)

[20] (ASH721 [openID] - Mail - WWW) 14.03.2007, 20:26:40 [X] [D]
Tak hurá! nakonec se vše v dobré obrátilo. Roj má radost, Dgx má radost, i já jsem o poznání spokojenější :)

[21] (Arthur Dent [openID] - WWW) 14.03.2007, 20:34:17 [X] [D]
[20] ... jen já jsem ten špatný a paranoidní :)

[22] (ASH721 [openID] - Mail - WWW) 14.03.2007, 20:46:59 [X] [D]
[21] Jo vidíš, na tebe jsem zapoměl, ty jsi ten komu ten web patří ne?

Ne, ty nejsi špatný, ty jedinej za nic nemůžeš. Ty si ani nenastavuješ extrémní systémový barvy, ani nejsi zodpovědný za dgxův předešlý kolaps. Byl jsi jen v nesprávnou chvíli na nesprávném místě (na svém webu) :).


[23] (asTMA ) 14.03.2007, 21:03:42 [X] [D]
Oklikou se vrátím k původnímu OT (páč tady ještě uzavírací tag nepřiplácli). ;o)

[5] Počkám si, co na to Laura.

Nicméně za sebe říkám - tady čárku ano. Bez čárky by se to psalo, kdyby se z toho udělala částice (nebo co je to za kýhovýra), ve smyslu "To že je hudba, tohleto?" (abych parafrázovala vizvýšovou rubričku). (A paní stylistická šťoura ve mně ještě podotýká, že sama by buďto volila variantu "To, že ..., už není moje starost", nebo "Že..., to už není moje starost". Ale to už opravdu jen pro doplnění.)

[24] (Arthur Dent [openID] - WWW) 14.03.2007, 21:13:03 [X] [D]
[23] Záměrně jsem zvolil opakování "to... to..." - analogicky k "Ty mi něco povídej, zrovna ty!" Zkus si tu mou variantu říct nahlas a uvidíš, proč jsem zvolil právě ji. ;) (Vyslovuj s důrazem na první TO, před druhým TO udělej pauzu, nasaď pochybovačný obličej, nádech, zavrť hlavou a jedním dechem dodej "to už není moje starost").

[25] (ringo - Mail ) 14.03.2007, 21:23:34 [X] [D]
Tak tento design stránek se mi líbí mnohem více. Sice neumím říct konstruktivně a konkrétně proč, ale nechť je pan opravovatel blahoslaven.
(Já bych řekl proč, ale to bych nedodržel pravidla ;).

[26] (Arthur Dent [openID] - WWW) 14.03.2007, 21:30:09 [X] [D]
[25] Tak to napiš panu opravovateli mailem... :)

[27] (Egi ) 14.03.2007, 21:53:17 [X] [D]
K onomu "OT":

čárka tam být jistojistě má, ano jde o větu vloženou.

Nepletu-li se, to "to" v tomto případě figuruje jako podmět.

[28] (dgx - Mail - WWW) 14.03.2007, 21:59:17 [X] [D]
[24] Elegantní prevencí před takovými problémy je psát "to" & "že" dohromady: "Roji, tože máš nepoužitelně nastavený prohlížeč, to už není moje starost". Je to obdoba spojení "ba" & "že".

No a když to nespojíš, tak holt tam patří čárka. Baže.

[29] (wake ) 14.03.2007, 22:28:52 [X] [D]
[28] už jsem mysle, že budu zticha, ale 'tože'? cože?? tohle slovo neexistuje. a saozřejmě věta vložená oddělená čárkami, tedy "to, že si vymyslíš slovo, to ještě neznamená, že veskutečnosti esituje."

[30] (wake ) 14.03.2007, 22:29:48 [X] [D]
[29] existuje. bože muj.

[31] (Arthur Dent [openID] - WWW) 14.03.2007, 22:35:23 [X] [D]
[29] Malčik, ty durak? Ty něznaješ "tože"?

[32] (wake ) 14.03.2007, 22:41:26 [X] [D]
Да, я знаю, но зтонет по чешски.

[33] (Arthur Dent [openID] - WWW) 14.03.2007, 22:41:37 [X] [D]
Milí OTčkáři, asi máte pravdu. Ale nic si z toho nedělám a vám doporučuju totéž, tedy brát to jako mou licenci, podobně jako píšu bez čárky třeba o ošklivých zlých útočných a veskrze špatných komentátorech. ;)

Mohu to už utnout?

--- KONEC DEBAT O ČÁRCE ---

[34] (Arthur Dent [openID] - WWW) 14.03.2007, 22:42:33 [X] [D]
[32] I éto vaďájet? ;)

[35] (dgx - Mail - WWW) 14.03.2007, 22:54:22 [X] [D]
[29] jo, přesně tohle říkali Karlovi Čapkovi taky.

[36] (pixy ) 15.03.2007, 00:54:18 [X] [D]
[35] "Karlu, Davide, Karlu Čapkovi," pravil mu znechuceně a vyfukuje kouř stranou, usrkl další hlt absinthu.

[37] (dgx - Mail - WWW) 15.03.2007, 01:24:08 [X] [D]
[36] měl jsem ti tam fouknout "panovi Karlovi Čapkovi" a absinthem by ses zakuckal :-))

Tys zapřísáhlý absintent? Já te kylař. Carambááá

[38] (Arthur Dent [openID] - WWW) 15.03.2007, 01:41:26 [X] [D]
[36] Též by šlo Karlu Čapku, příp. Karlovi Čapku. V Budějcích klidně i "Karlovi Čapků".

[39] (ASH721 [openID] - Mail - WWW) 15.03.2007, 02:30:36 [X] [D]
[38] V Ústí nad Orlicí klidně Karloj Čapkojc. :)

[40] (wake ) 15.03.2007, 07:22:53 [X] [D]
[36]-[39] orloj churchoj, тоже.

[41] (ringo - Mail ) 15.03.2007, 08:32:50 [X] [D]
Nebo na gHané: Karlovi Čapkovýmu.

[42] (zirafka [openID] - Mail - WWW) 15.03.2007, 09:54:39 [X] [D]
To je krasny!
Jeden offtopic je uzavren, aby mohl mohl zacit dalsi...
Ale je to mile, kdyz si clovek takhle po ranu precte blogy a zjisti, ze se zase nic noveho ani stareho duleziteho nedeje. Ze jen na ruznych mistech republiky se ruzne sklonuje Karel Capek. (-;

[43] (wake ) 15.03.2007, 11:13:09 [X] [D]
[35] nojo, jenze

( a && !b ) && !( a && b )

je tautologie, takze karel jenom vydrzel !!!

[44] (wake ) 15.03.2007, 11:13:59 [X] [D]
[43] neni tautologie, ale je splnitelna. omlouvam se.

[45] (Lokutus - WWW) 15.03.2007, 11:26:22 [X] [D]


A Laura stále mlčí.

[46] (asTMA ) 15.03.2007, 12:21:32 [X] [D]
[45] To je ta lepší varianta. Já jsem se překoukla a to sloveso mi z toho vylezlo drobátko, docela maloulinko jiné.

A to už by bylo napováženou, ne-li přímo o zdraví!

[47] (Laura ) 15.03.2007, 23:00:34 [X] [D]
[5][23] zbytek jsem nestihla pročíst...
TO, že tu člověk půl dne neni, neznamená, že nesleduje :-)
je to věta - teĎ se možná spletu, ale už jsem pila...- podmětná, je tam finitní sloveso, tudíž čárky jsou na místě
Každopádně:
celé "to, že máš XXX" je podmět. To tady působí jako odkazovací slovo, formální element, tj. nemá vůbec žádnou jinou funkci, než jakoby zastupovat celou tu větu s že na začátku. Proto se s ním taky při rozboru jakoby nepočítá. Stejně dobře by se dalo říct jenom "Že máš XXX", není moje starost (jasná věta podmětná). Z nějakého důvodu ale lidi neradi začínají souvětí vedlejší spojkou.

POdobně: Bavili jsme se o (tom), že Arthur napsal nový článek., to "o tom" tady jako by zastupuje formálně pozici předmětu, která je vyjádřená vedlejší větou, ale "Bavili jsme se o Arthur napsal nový článek" je gramatický nesmysl.

Ještě něco?

[48] (Laura ) 15.03.2007, 23:06:46 [X] [D]
Jo a co se týče toho druhýho TO , to je jenom nějaká intenzifikace... opakování podmětu pro zdůraznění. Ta věta, TA má prostě syntax mluvený řeči, a to, TO po mně přátelé nechtějte (omlouvám se Arthurovi, že nerespektuji jeho ukončení debat o čárce, ale dočetla jsem to až potom..)

[49] (Laura ) 15.03.2007, 23:09:45 [X] [D]
A poslední spam: Arthure, co kdybys do Pravidel přidal klauzuli "Neopovažujte se zde diskutovat nad jazykovými problémy :-)" Vzhledem k tomu, jak ti vždycky monstrózně narostou komentáře... (a to ještě před tím, než se do toho vložím já)

[50] (Laura ) 15.03.2007, 23:15:07 [X] [D]
oprava k [47], jak říkám, pila jsem, ale aby se tu toho nějakej zmrd nechytil - nikoli vedlejší, ale podřadicí spojkou, a ne že lidi neradi začínají podřadicí spojkou jakýkoli souvětí, ale souvětí, který začíná vedlejší větou podmětnou nebo předmětnou. Dobrou noc, lide.

[51] (Arthur Dent [openID] - WWW) 15.03.2007, 23:25:14 [X] [D]
[49] To zní jako nějaká direktiva vesmírného sboru: "Žádný důstojník se nesmí hlásit do služby v zrzavém tupé" nebo "Bude-li důstojník přistižen, jak očichává sedlo rotopedu v dámské tělocvičně, bude propuštěn bez soudu" - tak hned za to dát "Direktiva 72681: Neopovažujte se na Zápisníku diskutovat o jazyku... jazyce... jazycu"

[52] (Laura ) 15.03.2007, 23:32:42 [X] [D]
[51] Ano, diskutovat na blogu o jazycu je skoro stejně hrozné jako očichávat sedlo rotopedu v zrzavém tupé...

[53] (ringo - Mail ) 16.03.2007, 10:06:58 [X] [D]
[52] Máš s tím nějaké větší zkušenosti? ;)

[54] (Laura ) 16.03.2007, 11:55:19 [X] [D]
[53] Myslíš s očicháváním rotopedu?

[55] (ringo - Mail ) 16.03.2007, 12:34:14 [X] [D]
[54] Ano, když to porovnáváš, měla bys mít nějaké zkušenosti, ne?
Ale jinak souhlas, zrzavé tupé je fakt hrozné ;).

[56] (Laura ) 16.03.2007, 13:36:17 [X] [D]
[55] Mně stačí porovnat ty představy :-) A jsem ráda, že v praxi to tak často nevidím :-)

[57] (Pavla ) 20.04.2007, 09:44:15 [X] [D]
Nechci se tu nijak zviditelňovat, jen jsem Vám chtěla sdělit, že jsem se při čtení vašich příspěvků o jazyce českém dobře bavila, a to, že jste čupr banda.
Až mi bude někdy ouvej, prostě v nějaké té depce, vyhledám si vaše stránky a zase něco echt přečtu.
P.S. Taky mám vzdělání v jazyce ruském :)