Hledání shody - řešení

Dáme si malou rozcvičku... Taková psychologická hádanka na pondělní odpoledne

Skupina dobrovolníků, a to jste, mí čtenáři, vy, dostane úkol:

Vyberte si (bez domlouvání mezi sebou) jedno číslo z následujících šesti:

7; 100; 13; 99; 261; 555

Snažte se vybrat takové, o němž si myslíte, že si jej vyberou i ostatní lidé.

Tedy představte si, že jste v roli ostatních a ptejte se sami sebe: Co si oni myslí, že si budu myslet já, ... atd.

Malá nápověda: Uvažujte. Když se nemůžete domluvit, musíte vybrat takové číslo, které je něčím zvláštní...

Řešení zveřejním večer. Do té doby si můžete pro inspiraci přečíst toto:

Komunity a vězení

Útěk z vězení

Vězení se mění

Trocha matematiky v mezilidských vztazích I

Trocha matematiky v mezilidských vztazích II

ŘEŠENÍ

Je nutno vyjít z úvahy, že "není možná domluva", a že tedy budou všichni "uvažovat stejně", viz dilema vězně. Je nutno tedy vybrat takové číslo, které se dostatěčně odlišuje od ostatních pěti. Řekněme, že všichni účastníci hry jsou schopni logického uvažování (a tím se dostáváme do oblasti čirých spekulací). Pak by mělo být všem jasné, že jakýkoli osobní význam, který jednotlivým číslům přikládají, znemožní společné jednomyslné rozhodnutí. Například pro hodně lidí mají určitý význam, spojený s pověrčivostí, číslice 7 a 13. Tato čísla jsou tedy "osobně výjimečná". Stejně tak jako třeba stovka – to je číslo kulaté a pro naši civilizaci rovněž "magické", stejně jako třeba 99. Číslo 555 je zase hezky symetrické – zkrátka každý člověk může do libovolného z těchto čísel vložit nějaké své osobní "předpoklady významnosti". Je tedy jasné, že na těchto kritériích stavět nelze, protože "osobně významná" mohou být (obecně) všechna tato čísla...

S výjimkou čísla 261. To číslo je naprosto všední, s ním se nespojuje žádná pověra, žádný rozšířený symbolický význam nebo racionalizace; toto číslo je nejbezvýznamnější z celé šestice – a právě to, že mu chybí význam z něj dělá číslo mezi ostatními výjimečné a měla by mu být dána přednost.

A co vy? Tipli jste si totéž? Nebo jste si tipli jiné číslo? A proč?

(Příspěvek k tématu interdependence – "Co si myslím, že on si myslí, že já si myslím, že si on myslí..." – in Paul Watzlawick, Jak skutečná je skutečnost?)

Dne 8.10.2007

Twittni

Přidej do: asdf.sk StumbleUpon Toolbar Stumble It!

Komentáře

[1] (Arthur Dent [openID] - WWW) 09.10.2007, 12:11:23 [X] [D]
Omlouvám se, zapomněl jsem povolit komentáře... Díky za upozornění

[2] (Ondra - WWW) 09.10.2007, 12:35:07 [X] [D]
Tak já jsem tipoval úplně jinak...13. Narozdíl od Vás, Arthure, jsem nevzal v úvahu předpoklad "Řekněme, že všichni účastníci hry jsou schopni logického uvažování", ale naopak jsem vycházel z toho že "všem se nezavděčíš, tak zkus alespoň většině" a tipoval číslo subjektivně významné pro největší počet lidí. Docela by mě zajímalo jak by tenhle experiment dopadl v praxi, oproštěný od čirých spekulací.

[3] (Arthur Dent [openID] - WWW) 09.10.2007, 12:42:59 [X] [D]
[2] Nejde o většinu, jde o shodu. A proč zrovna 13? proč si myslíte, že by si většina vybrala zrovna 13? Proč myslíte, že by většina nezvolila třeba sedmičku?

[4] (Solvina - Mail ) 09.10.2007, 13:14:43 [X] [D]
Zvolil jsem 99:
Číslo je umístěné uprostřed, nějak rozumně na něm uvízne oko.
Není kulaté, ale je velice dobře zapamatovatelné.

Proč ne:
7 ani 13: polovina lidí by vybrala sťastné, polovina nešťastné, nedá se určit většina.
100: Přiliš jednoduché, hledá se něco komplikovanějšího, ale teda ne o moc.
261: Nejhůř zapamatovatelné. Není na něm nic zajímavého :-).
555: Příliš extravagantní a je to největší dostupné číslo. Lidi si nechtějí vybrat největší extrém.

[5] (obda ) 09.10.2007, 13:25:12 [X] [D]
100, jedine je sude.

[6] (Honzie ) 09.10.2007, 13:43:58 [X] [D]
Já zvolil 13. Bral jsem to z pohledu co vybere většina - tzn. co bych vybral když nad tím nebudu přemýšlet. Fakt je, že jsem tu úlohu pochopil trochu jinak než byla myšlena.

[7] (@Teo - WWW) 09.10.2007, 13:46:29 [X] [D]
Zvolil jsem 69. Že tam to číslo není? Nevadí, kdyby bylo, zvolili byste ho taky! ;)

[8] (Katoga - WWW) 09.10.2007, 13:45:05 [X] [D]
261, uvažoval jsem skoro stejně - tohle číslo je zvláštní svojí obyčejností
jen 99 jsem dal do jednoho pytle s 555 (opakující se stejná cifra)

[9] (White Dog - WWW) 09.10.2007, 14:11:56 [X] [D]
Jasně, že jsem zvolil 261. Na mou duši, na mé (psí :-)) uši, na kočičí svědomí. Čistě intuitivně. Pravda, zamyslel jsem se, na jakém čísle se shodnout. A tohle leží tak nějak na shodovacím místě.

[10] (Roman - Mail - WWW) 09.10.2007, 14:36:45 [X] [D]
Namiesto dohadovania sa by bolo dobre spravit na to jednoduche hlasovanie a spropagovat to na blogoch s roznym zameranim. Ja sa hlasim s propagaciou na blog.sme.sk ;-)

p.s.: samozrejme za najviac ludi si vyberie 100! tak ako ja ;-)

[11] (Roman - Mail - WWW) 09.10.2007, 14:37:32 [X] [D]
Tak ma napada ta 100vkova preferencia asi bude tym ze mam rad velke prsia.

[12] (duf - Mail - WWW) 09.10.2007, 14:38:53 [X] [D]
ja jsem vybral 99, z podobneho duvodu jako tady jiz bylo receno, cislo je uprostred, pro me osobne je magicke, protoze obsahuje 9ku, 9ku povazuju za vyrazne cislo. co se tyce 7ky, necekal bych ji jako "stastne cislo", 13ka ma urcite sve, 100ka me napadla jako prvni, ale vyloucil jsem ji metodou "ja bych rekl, ale ostatni mozna ne" ... a tech 261 me prave nezaujalo VUBEC, to jsem vyloucil jako prvni.

[13] (f0x ) 09.10.2007, 14:39:12 [X] [D]
Zajímalo by mě, kde se dají tahle a podobné knížky od Paula Watzlawicka sehnat, nemáte někdo tušení?

[14] (Arthur Dent [openID] - WWW) 09.10.2007, 14:46:15 [X] [D]
[13] Tuhle konkrétně jsem koupil na http://www.knihydobra.cz/jak-skutecna-je-skutecnost-p-2297.html. Sháním Pragmatiku lidské komunikace, viz http://misantrop.eu/590841-koupim-knihu.html

[15] (paranid ) 09.10.2007, 15:02:10 [X] [D]
Já jsem tipoval 100. Je tam jediné sudé. To jsem zvědavý, co to o mně vypovídá :-)

[16] (DŠ ) 09.10.2007, 15:02:29 [X] [D]
Hned jsem vybral 261, stejnou úvahou o neobyčejné obyčejnosti. :-)

[17] (katchaba - WWW) 09.10.2007, 15:25:53 [X] [D]
Tipovala jsem 13, přijde mi nejvíc profláklá

[18] (lummox ) 09.10.2007, 16:17:49 [X] [D]
Taky jsem vybral 99 proto, že je uprostřed. Přiznám se, že mě ani nenapadlo uvažovat o "magičnosti" čísel, čímž pádem pro mě byly 7 a 13 zcela obyčejné. Vzhledem k tomu, že předpoklad o schopnosti ostatních spoluhráčů spřádat složité logické mi připadá dost nepravděpodobný, jsem se snažil zvolit co nejjednodušší přístup. Ergo devadesát devítka uprostřed.

[19] (karol ) 09.10.2007, 16:37:27 [X] [D]
13... nesel jsem na to logicky, spis pocitem :)

[20] (Jan Červinka - Mail ) 09.10.2007, 16:38:25 [X] [D]
Tak. Než jsem článek dočetl, myslel jsem si, že je cílem vybrat číslo které vybere většina. Zvolil jsem 261 protože většina lidí nevybere číslo zajímavé na první pohled - vylučuje 100, 99, 555. Vybíral jsem ze tří a z nich mi nejméně zajímavé přišlo 261 (zvažoval jsem ještě 7 jako jednociferné).

Poté jsem článek dočetl a zjistil že cílem je "domluvit se" (i když bez domluvy :-) ). Rozhodl jsem se že rozumné by bylo vybrat číslo výjimečné pro všechny. Jediné, které dle mého názoru jednoznačně vystupuje nad ostatní... 100. Pro naší společnost počítající v desítkové soustavě skutečně "univerzálně" výjimečné. Také jsem vyloučil 99 a 555 protože jsou podobná a nelze určit jedno "lepší", taktéž 7 a 13, 261 je nezajímavé, nevyčnívá.

No a jak je vidět, moc lidí stejně neuvažovalo. Dle mého názoru se zde dá najít tolik možností výběru, že šance že by se nějaké významné množství lidí shodlo na jednom čísle je mizivá. Každý vidí skutečnost jinak, doplněnou o vlastní pocity. Dokládají to už jen mé dva pohledy. Informace že se máme "shodnout" zadání úkolu nijak nemění, přesto ovlivnila výsledek.

[21] (Arthur Dent [openID] - WWW) 09.10.2007, 16:42:32 [X] [D]
[20] Taky mi připadá, že kdyby bylo těch čísel sedm, a sedmé bylo třeba 1000, bylo by to jednoznačné...

[22] (Roj - Mail - WWW) 09.10.2007, 16:53:35 [X] [D]
Ja jsem dal 7
Bez premysleni. Ze statistik sazkovych kancelari je to nejcasteji sazene cislo.

[23] (Lokutus - WWW) 09.10.2007, 18:48:57 [X] [D]
Vzhledem k tomu, že je tam napsáno:

"Snažte se vybrat takové, o němž si myslíte, že si jej vyberou i ostatní lidé"

Volil jsou číslo nikoliv podle vlastní úvahy, nýbrž podle jiných kritérií. Vybral jsem 7

1. Je první
2. Je šťastné a spousta lidí tomu (kdovíproč) přikládá význam
3. Je jednoduché a krátké - jednomístné
4. Zapoměl jsem, že zdejší web navštěvují převážně komplikovaní jedinci :-)

[24] (Rosta ) 09.10.2007, 18:51:53 [X] [D]
Při čtení diskuse si myslím, že problém je v tom, že většina začíná svůj příspěvek stylem "myslím nebo myslel jsem". Většina lidí by vybrala takové číslo bez přemýšlení a proto se nikdy nemůžeme trefit :-)

[25] (Havran - Mail - WWW) 09.10.2007, 18:51:53 [X] [D]
Vybral som si 100. Je párne a okrúhle a tým sa pre mňa jednoznačne stalo najzaujímavejším. :-)

[26] (johno - Mail ) 09.10.2007, 20:05:43 [X] [D]
7 - je prvé.

Inak škoda, že to nebola rovno anketa. To by malo aj nejakú možnosť overenia toho, či 261 je naozaj tak výnimočne všedné.


PS. Zmenilo by sa niečo, keby sme takú anketu s inými číslami spravili znova? A prečo?

[27] (pepcza - Mail ) 09.10.2007, 20:34:37 [X] [D]
99: to číslo všichni vidíme každý den všude - Baťovská cena

[28] (petiar - WWW) 09.10.2007, 21:30:11 [X] [D]
Zvoli som 261, ale neveril som, ze to bude spravny vysledok. Bud mi to pripadalo velmi jednoduche, alebo mam velmi slabu mienku o logickom uvazovani ludi v mojom okoli. Hanbim sa...

[29] (Billy - Mail - WWW) 09.10.2007, 21:34:07 [X] [D]
Vybrala jsem 99 - intuice, nic jiného v tom nebylo. Jednoduše mi první padlo do oka.

7 a 13 - hodně lidí k němu má vztah, tudíž právě tito lidé tyhle dvě čísla vyloučili z přemýšlením o uvažování většiny.

Č. 100 - nezajímavé, obyčejné.

555 - až překombinované, ničí mě nezaujalo. Působí až příliš okatě, spíše jako jakási konstrukce.

A číslo 261 ? Popravdě jsem si jej všimla až při vysvětlení na konci článku.

[30] (Radek Hulán - Mail - WWW) 09.10.2007, 21:35:51 [X] [D]
Vše to jsou jen spekulace. U podobné otázky by to chtělo dát anketu s CAPTCHA (aby nešla snadno zfalšovat) a nezobrazovat průběžné výsledky.

PS: osobně bych volil 100, je to krásné číslo, a lidé dají spíše na první dojem, než na logické uvažování o odlišnostech ;-)

[31] (Arthur Dent [openID] - WWW) 09.10.2007, 21:43:46 [X] [D]
[26][30] a další - Nešlo o to něco dokázat, změřit, pokusně vyzkoušet, nic z toho... Proto jsem k tomu anketu nedal. Mnohem zajímavější než to, na jakém čísle se lidé (ne)shodli, je číst ta vysvětlení a postupy a zdůvodnění.

A krom toho jsem chtěl nechat čtenáře, aby se nad tím zamysleli. Nešlo vůbec o to, jaké číslo nakonec "vyhraje". Nebyla to přeci soutěž... :)

[32] (f0x ) 09.10.2007, 22:06:00 [X] [D]
[14] Díky, vidím, že Watzlawick je nedostatkové zboží.
K hádance - volil jsem 261 právě z popsaných důvodů, ale je potřeba oprostit se od jakéhokoliv "citového a kulturního vnímání" čísel, což většina lidí asi při svém výběru neudělá...

[33] ( #13 - WWW) 10.10.2007, 00:17:35 [X] [D]
Podle mě je jednoznačně nejlepší #13 :)

[34] (ann ) 10.10.2007, 02:25:44 [X] [D]
7. Sama bych si ho nevybrala, ale tipla jsem ho pro většinu. Neb je nejpopulárnější svou symbolikou, a na rozdíl od třináctky je vnímáno jako pozitivní. 261 je příliš "nekomerční". Ta ostatní jsou příliš silná.

[35] (mike ) 10.10.2007, 03:27:41 [X] [D]
Na prvni pohled 261 z duvodu popsanych v clanku. Ale ve skutecnosti bych se asi musel ridit tim, jaka skupina lidi ukol resi. Pokud by slo o zname, disponujici racionalnim a technicky zamerenym mozkem, tak je to jasne. Ve skupine ctenaru Blesku nejspis asi 13 :) Ve skupine neznamych lidi by to byla sazka do loterie, jak ostatne ukazuji komentare. Tezka volba, asi 100. Zaujme jeste predtim, nez clovek zacne uvazovat nad zadanim. A u skupiny neznamych lidi bych predpokladal prumernou inteligenci a jistou lenost v uvazovani nebo dokonce neschopnost hlubsi uvahy.

Mimochodem, 261 je pro prumernou skupinu spatne, protoze je by to byl spravny vysledek otazky na nejodlisnejsi cislo v rade v IQ testu :)

[36] (hizd ) 10.10.2007, 08:29:00 [X] [D]
Problém s tím zadáním je podobný jako u všech podobných úloh. Je nejasné.

Nejen, že musí platit, že jsou všichni schopní logického uvažování (mít v hlavě zadrátovanou modální logiku S5). Navíc to všichni o sobě navzájem musejí vědět, a vědět, že všichni ostatní to vědí - ad infinitum (tomu se říká v epistemické logice "common knowledge"). Taky musejí všichni znát naše kulturní stereotypy o významu čísel, a zase tu musí být "common knowledge" o tom, že je všichni znají.

Pak je tu ale jedna logická chyba v argumentaci: Je sice pravda, že by bylo špatně "vybrat 13, protože je to nešťastné číslo" (stejně tak by bylo možné "vybrat 7, protože je to šťastné číslo"). To ale neznamená, že by bylo špatné "vybrat číslo 13" z jakéhokoli jiného důvodu (z čísel 10, 13, 20, 30, 40 by to byla celkem přirozená volba).

Číslo 13 je zkrátka magické (jeho význam vůbec není osobní, naopak, sdílí ho celá kultura) a v dané posloupnosti ho nelze vybrat proto, že je tam magických čísel více.

Je tedy spíš potřeba vybrat nějakou vlastnost, kterou má jen jedno z uvedených čísel. Ale proč by to zrovna musela být tak triviální vlastnost, jako "nejbezvýznamnější číslo"? Musíme mít na paměti, že proti sobě máme extrémně inteligentní lidi (viz předpoklad na začátku) - určitě by přišli na jiné vlastnosti. Za daných předpokladů to spíš podle mne nemá řešení.

Úvaha o osobním významu čísel ve skutečnosti vůbec nepomůže: znamená to, že pokud má pro mne osobní význam číslo 261, nesmím ho jako odpověď zvolit?

[37] (hizd ) 10.10.2007, 08:40:34 [X] [D]
Poznámka: to že je to (podle mne) špatně čistě logicky, ještě samozřejmě neznamená, že to pragmaticky nefunguje.

[38] (Roman - Mail - WWW) 10.10.2007, 08:55:07 [X] [D]
[31] V tom prípade bu nadpis tvojej úvahy nemal znieť "řešení" ;-)

[39] (obda [openID] ) 10.10.2007, 09:41:04 [X] [D]
[21] Jo, kdyby tam byla 1000, tak skončím taky na 261. Ovšem pokud je v posloupnosti jedinné sudé číslo, volím ho, neboť jinak by autor takovou jasnou možnost vyloučil. Jednoho sudého čísla mezi ostatními si jistě všimne každý návštěvník tohoto webu. A nebo je to tím, že jsem matematik :)

[40] (pixy - Mail - WWW) 10.10.2007, 10:37:58 [X] [D]
Možná medle, kdyby Arthur nevypustil ze zadání podstatnou informaci - totiž motivaci - fungovalo by to i na méně inteligentní skupinu. Zkuste si schválně do zadání doplnit něco v tom smyslu: jste mezi těmi dobrovolníky a řeknou vám, že každý z těch, co se shodnou na stejném čísle v nejhojnějším počtu, dostane milion. A teď máte hodinu na rozmyšlenou, pak si vyberete číslo, které si podle vás vyberou i co nejvíc ostatních (kteří mají stejné informace jako vy)... Jak *teď* budete uvažovat?

[41] (Roman - Mail - WWW) 10.10.2007, 10:55:48 [X] [D]
[40] Uvazoval by som nasledovne. Co je vacsia pravdepodobnost? To ze najpocetnejsia bude zhoda v nejakej obskurnej a moznosti ktoru by som si len tak z brucha nevybral a musel sa k nej dopracovat? Alebo ze sa ludia budu najviac zhodovat v najoblubenejsich moznostiach? (pricom je to jedno ci je to 13, 7 a podobne). Vysledkom mojej uvahy je, ze stale bude prevazovat ta klasika bezna a priemerna vacsina (podobne ako v pripade 5 proti 5). Samozrejme je tazke sa trafit na presny "top" a teda vypnem mozog a zvolim prvu blbost co ma napadne. A v tomto pripade to bude 100.

Nieco ine by bolo keby bolo zadanie opacne. A poziadavka by znela. Vyberte cislo ktore si vyberie najmenej ludi. Tam uz by to bol tazsi oriesok pretoze by clovek musel ratat do uvahy aj fakt ze ostatni sa dopracuju k zahadnemu cislu 261 a teda mal by som si vybrat nieco co si urcite nevyberu preto ze im to pripada prilis bezne. Mal by som teda vybrat zasa 100-vku. Lenze co ak aj oni budu uvazovat rovnako ako ja? Co teda vyberiem? Idealne bude vybrat najmenej popularny z najpopularnejsich, tam by som mohol mat sancu ;-))

[42] (Roman - Mail - WWW) 10.10.2007, 10:59:38 [X] [D]
ESte jedna poznamka. Nevybral by som si krajne hodnoty 7 a 555 pretoze ludia sa v prvom slede zvycajne snazia vybrat nieco "zo stredu". Keby prislo k druhej volbe asi by som uz vyberal nieco z kraja. V tom pripade mi 555 pripada takreceno magicka ;-)

[43] (Tokugawa - WWW) 10.10.2007, 12:05:17 [X] [D]
Osobně se domnívám, že tak hluboké úvahy, ze které vyjde číslo 261, není většina schopná. Prakticky všechna čísla jsou nezajímavá, až na 7 (šťastné číslo, jak někdo výše poznamenal) a 13 (nešťastná). Vybral jsem celkem s lehkou myslí číslo 13, protože je (díky katchabo) profláklé. Kolik lidí má za šťastné číslo sedmičku? Asi dost. Ale dost jich má také devítku, jedničku a kdo ví, jaké číslo ještě. Ale třináctka, ta je v našem evropském regionu všeobecně známá. Asi jen málo lidí se nepozastaví nad tím, že je pátek třináctého.
Domnívám se, že takto by uvažovala většina a že by jasně vyhrála 13.

[44] (Tokugawa - WWW) 10.10.2007, 12:09:26 [X] [D]
Ještě podotek: buď jde o matematickou úlohu, a pak má víc řešení, nebo je to úloha statistická. Výsledky se budou jistě lišit.

[45] (pixy - Mail - WWW) 10.10.2007, 12:14:04 [X] [D]
Já si myslím, že všichni dost opomíjíte fakt, že všichni ostatní mají uvažovat stejně jako vy. Tedy že nejde o žádnou anketu na ulici, kdy to číslo mají lidi vystřelit od boku, ale všichni stejně jako vy si mají sednout a pořádně o tom popřemýšlet. Tenhle fakt je dost podstatný a taky dost podceňovaný.

[46] (Arthur Dent [openID] - WWW) 10.10.2007, 12:24:39 [X] [D]
Jen pro upřesnění všem "šťastným nešťastným" - "nešťastná" třináctka je pravděpodobně produkt křesťanství, u Židů je třináctka šťastná. Ve východní Asii hraje tutéž roli čtyřka. V Evropě platí obecně lichá čísla za nešťastná (u stolu musí být sudý počet stolovníků). Někde je sedmička považována za nešťastnou a třináctka za šťastnou.

[43] Tvá logika má díru jak vrata. Přiznáváš, že PRO TEBE jsou 7 a 13 "zajímavá čísla", ale vybereš 13, protože je "profláklá". Opravdu si myslíš, že pro ostatní nebude stejně "profláklá" třeba sedmička? Nebo že ostatní nezvolí jako "profláklé" třeba "jediné sudé"? Nebo "první"? Nebo "Jediné jednociferné"?

[44] Nejse ani o úlohu matematickou, ani o úlohu statistickou, jde o úlohu psychologickou, jak by ses dočetl, kdybys pozorně četl. Každopádně dovysvětlení je v dnešním článku... :)

[47] (Tokugawa - WWW) 10.10.2007, 12:47:12 [X] [D]
Arthure, já to četl celé :o)
Ano, domnívám se, že všichni budou uvažovat jako já.
Nebral jsem v úvahu lidstvo, nýbrž své evropské kulturní zázemí.
Za třináctku mohou templáři a Filip Sličný.
Pakliže je úloha "psychologická", tak nemůže mít jediný výsledek, lidská psychika vede všlikými zákoutími :o)
Arthure, profláklé číslo (hezký matematický výraz) je takové, které znají všichni a všichni vědí, proč je profláklé. V Evropě to je jednoznačně 13 z psychologických důvodů :o) Ani sudé, ani prvočíslo, ani jediné jednociferné. Všech jich může být x. Ale třináctka je jenom jedna :-D

[48] (Arthur Dent [openID] - WWW) 10.10.2007, 12:51:05 [X] [D]
[47] "Arthure, profláklé číslo je takové, které znají všichni a všichni vědí, proč je profláklé. V Evropě to je jednoznačně 13..." - a máš pro to nějaký důkaz, krom vlastního pocitu, že ho TY tak vnímáš?

Jak jsem psal dneska: "Člověk má přirozený sklon domnívat se, že právě jeho vidění reality musí sdílet i ostatní. Navíc se držíme svých pohledů na svět i tehdy, když se v nich hluboce mýlíme."

[49] (Tokugawa - WWW) 10.10.2007, 12:55:44 [X] [D]
Tak se, Arthure, kohokoliv zeptej, co podle něj představuje číslo 13, číslo 261 nebo třeba 555. Pak bude jasné, o čem tu mluvím :o)

[50] (pixy - Mail - WWW) 10.10.2007, 12:56:35 [X] [D]
[47] Tokugawo, a předchozí komentáře jsi četl? Co to, že se to tam nehemží samýma třináctkama? Že by tolik Asiatů? :)

[51] (Arthur Dent [openID] - WWW) 10.10.2007, 13:10:30 [X] [D]
[49] Ano, je to smutné, ale tys nepochopil O CO ŠLO. Mně je jasné, bohužel pro tebe, o čem mluvíš a co se snažíš dokázat. Mluvíš o tom, že lidi znají třináctku a sedmičku a stovku a neznají 261. Ano, přesně tak. Ale každý si z nich vybere jiné číslo podle osobních preferencí, jak vidno výše v komentářích.

Ovšem O TO NEŠLO (a teď se prosím zastav, dvakrát se nadechni a přemýšlej, PŘEMÝŠLEJ, dřív, než budeš psát další smutný komentář). Šlo o to najít takové číslo, na němž by se lidé mohli shodnout.

PŘEMÝŠLIVÝM lidem dojde, že v takovéhle konstelaci, kdy je víc "významných" čísel a účelem je se bez domluvy shodnout, nelze vybrat žádné z "významných". Lze vybrat jen to jediné, bezvýznamné, neboť se s velkou pravděpodobností všichni shodnou na jeho bezvýznamnosti, což je výrazný rys.

OSTATNÍ lidé zvolí číslo, které se JIM OSOBNĚ zdá jako nejznámější a "přeci jasný". Ale ono to není "přeci jasný", milý Tokugawo, protože jiní lidé budou uvažovat stejně (to je právě to dilema vězně) - a pak zvolí podle SVÝCH OSOBNÍCH PREFERENCÍ třeba tu sedmičku, která se jim zdá "víc profláklá", a další zase stovku... Proč by mělo být číslo 13 známější než 7 či než 100, Tokugawo? Je to JEN TVOJE PŘEDSTAVA a věříš, že ostatní tu tvou sdílí.

Pokud se máte shodnout, musíte se oprostit od SVÝCH OSOBNÍCH PREFERENCÍ.

Což jsi neudělal a naopak se rozčiluješ, že "to je přeci jasný"... Není, Tokugawo, není... Ostatní nevidí svět tvýma očima - ale tohle přeci TOBĚ nemusím říkat!

[52] (Tokugawa - WWW) 10.10.2007, 13:40:15 [X] [D]
Já se nerozčiluji :o)
Zadání je takové: Snažte se vybrat takové (číslo), o němž si myslíte, že si jej vyberou i ostatní lidé.
Co si oni myslí, že si budu myslet já (a co já si myslím, že si budou myslet oni).
No, já si myslím, že ostatní vyberou třináctku.
Možná je ten komentář smutný, jak píšeš, možná proto, že nedovedu vysvětlit, proč si myslím, že si budou myslet.
Kdybych seděl ve skupině asiatů, černochů, eskymáků a evropanů, asi bych musel přemýšlet víc a jinak. Ale jak jsem napsal dřív, automaticky jsem vzal za svou evropskou kulturu. Možná, že pan Václavík ví, co píše, ale nějak mě o tom nepřesvědčil (tedy myslím o výběru čísla 261)

[53] (Tokugawa - WWW) 10.10.2007, 13:46:29 [X] [D]
Pixi, dal jsem si tu práci a spočetl výsledky. Zatím se o první místo dělí 100 a 261. 13 je druhá, následována 99 a 7. Kdyby se vybíralo číslo, které nikdo neřekne, vyhrála by 555.
Takže číslo 13 je velmi často tipované, ne?

[54] (Arthur Dent [openID] - WWW) 10.10.2007, 13:49:31 [X] [D]
[52] Darmo, darmo... "já si myslím, že ostatní vyberou třináctku" - a já si myslím, že ostatní lidé umí logicky uvažovat.

Oba se, Tokugawo, mýlíme. Kdo tragičtěji?

PS: Watzlawick není Václavík, když dovolíš. Narozen v roce 1921 v Rakousku, původním vzděláním filolog a filosof, vystudoval psychoterapii na Jungově institutu v Curychu. Od roku 1960 pracoval v USA jako člen Mental Research Institute v Palo Alto, od roku 1976 profesor psychoterapie na Stanford University. Myslím, že tvůj přístup "Přesvědč mě o tom, že víš co říkáš" je v tomhle případě docela... no, upřímně řečeno, hloupý. Já tě nechci přesvědčovat o tom, že Watzlawick má pravdu, toho jsem dalek, to nemá smysl. Pouze jsem dal námět k zamyšlení. Každý s tím naložil po svém.

I tys s tím naložil po svém. Je to tvoje volba.

[55] (Tokugawa - WWW) 10.10.2007, 13:57:23 [X] [D]
Arthure, nemusíš mě ohromovat tituly autora, to není třeba. Prostě chápeme zadání každý úplně jinak. Osobně si myslím, že u takovýchto úloh nelze říct, co je správný výsledek. Tvoje 261 stejně jako moje 13.

Píšeš v jednom komentáři:
"Nešlo o to něco dokázat, změřit, pokusně vyzkoušet, nic z toho... Proto jsem k tomu anketu nedal. Mnohem zajímavější než to, na jakém čísle se lidé (ne)shodli, je číst ta vysvětlení a postupy a zdůvodnění."

Tak mi neříkej, že jsou moje komentáře smutné nebo že něco nechápu. Já dělám jen to, co očekáváš. Napsal jsem, jaké číslo si myslím, že ostatní vyberou a toto jsem zdůvodnil :o)

[56] (Arthur Dent [openID] - WWW) 10.10.2007, 14:12:57 [X] [D]
[55] Nejprve píšeš "Domnívám se, že takto by uvažovala většina a že by jasně vyhrála 13". Odpovídám ti že nejde o to, jaké číslo by vyhrálo, ale jde o to vybrat takové, na němž se shodnete. Ty na to odpovíš - cituju z komentáře 49: "Tak se, Arthure, kohokoliv zeptej, co podle něj představuje číslo 13, číslo 261 nebo třeba 555. Pak bude jasné, o čem tu mluvím".

Tituly autora neohromuju, nepadl tam jediný, to jen tak mimochodem. Na druhou stranu se v podobných případech spíš snažím přemýšlet PROČ tvrdí něco jiného než já si myslím, než bych tvrdil "nepřesvědčil mne..."

A tímto diskusi končím, už je to jen naprosto zbytečné mrhání (mým) časem.

Přidání komentáře...

Než napíšete komentář, ujistěte se, že znáte pravidla.

Pokud nejsem delší dobu u počítače, například když spím, tak zapínám moderování komentářů. Tak se nedivte, když se váš komentář neobjeví hned... Publikuji je dodatečně.