Kýčaři a antikýčaři

Pozor! Článek pouze pro ty, co jsou schopni chápat abstrakci a nadsázku. Navíc v něm útlocitní jedinci naleznou silné slovo...

Milan Kundera říká, že kýč je svět zbavený hovna.

Rozumím tomu tak, že Kundera považuje za kýč barvotiskové obrázky jako ze života, které zakrývají odvrácenou stranu světa a tváří se, že tato není. Rozumím-li tomu dobře.

Nerozumím-li něčemu, jsou to snahy zarputilých bojovníků proti kýči, kteří se snaží hovno neustále připomínat a u každé fotky krajiny podotknout, že na té louce jistě leží desítky hoven...

Chcete mi snad říci, že ten, kdo se neustále nepatlá s hovnem, žije v kýči?

Hovno má ve světě svoje místo. Nesmysl je tvářit se, že není. Větší nesmysl je tvářit se, že musí být všude.

Po svém psovi jeho hovno uklidím. Je to kýč?

Dne 12.12.2007

Twittni

Přidej do: asdf.sk StumbleUpon Toolbar Stumble It!

Komentáře

[1] (salam - WWW) 12.12.2007, 14:38:46 [X] [D]
Ne, není :-)

Zvídavějším čtenářům mohu doporučit knihu Tomáše Kulky "Umění a kýč" - viz odkaz www.
Aspoň teda pro mě to bylo napínavější než leckterá detektivka! Ty ale, přiznávám, moc nečtu, páč je tam zhusta více postav než tři a to už ztrácím přehled. Má oblíbená otázka na manželku ve po skončení nějaké TV detektivky "a koho že to vlastně zavraždili?"

[2] (dgx - WWW) 12.12.2007, 15:01:37 [X] [D]
Je zbavení se hovna vratný proces? Pokud ke kýči přihodím hovno, přestane tak být kýčem? Nejspíš ne - bude to prostě kýč s hovnem.

Takže asi i připomínání hovna bojovníkem proti kýči vede k tomu, že vznikne kýč s hovnem. Ja?

[3] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 12.12.2007, 15:03:31 [X] [D]
[2] Hezké rozvinutí...

[4] (zcr - WWW) 12.12.2007, 15:15:47 [X] [D]
Ne, to není kýč, to je záslužný skutek :-)

I hovno může být kýčovité, ne?

[5] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 12.12.2007, 15:22:41 [X] [D]
[4] Nepovažuju to za záslužný skutek, považuju to za "normální slušnost" (což je, předpokládám, v očích některých ten největší kýč). Takže se ptám...

Mám dojem, že se hovno stává kýčem, předpokládatelně, v rukách bojovníků proti kýči, viz DGXovo rozvinutí.

[6] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 12.12.2007, 15:33:27 [X] [D]
Offtopic: My o hovnu - a hovno na špičce boty... Pardon, na VŠE: http://kombajn.bloguje.cz...l-h.php

[7] (Kojot - WWW) 12.12.2007, 15:41:19 [X] [D]
Zamlouvá se mi rozvinutí dgx.
Umění není o hovně. Je o opravdovosti. Zda k ní to hovno patří či nikoli závisí na kontextu. V některých situacích jeho absence ke kýči vede, v jiných nikoli. Lyrika může být uměním i bez hovna, i když Baudelairova Zdechlina má rozhodně cosi do sebe:
http://bax.xhaven.net...echlina.htm
Etc.

O hovně odborně (jen pro příznivce psychoanalýzy!):
http://kojot.name...ty-perverze.php

[8] (mira ) 12.12.2007, 16:11:37 [X] [D]
Debata o hovně...
A které bylo to silné slovo? Byla to ta Kundera, žejo?:-)

[9] (pixy - Mail ) 12.12.2007, 16:27:21 [X] [D]
Kundera se plete, to je celé.

[10] (rony [openID] - Mail - WWW) 12.12.2007, 16:28:23 [X] [D]
[2] Lord Hoven, VSE Praha, 19 let: Ja by som vsetky tie hovna rozmazal.

[11] (@Teo - WWW) 12.12.2007, 17:29:19 [X] [D]
Kundera v této oblasti není autoritou a na jeho definici kýče nevidím nic zajímavého. A kdo je tedy certifakční autoritou pr určování kýčů? No jistěééé, pan profesor Knížák. Dalo by se tedy říct, že kýč je to, co se nelíbí Milanu Knížákovi. ;)

[12] (Axxym ) 12.12.2007, 20:21:27 [X] [D]
ačkoliv Arthurovi vesměs rozumím, dneska jsem takříkajíc mimo mísu
:)

[13] (lummox ) 12.12.2007, 22:40:11 [X] [D]
Ona už neplatí klasická definice? Tj. že kýč je jakékoliv umění, které se mi nelíbí? :-)

[14] (Lokutus - WWW) 12.12.2007, 23:46:52 [X] [D]
Zajímavé, kolik lidí hovna tak rajcují, že je dokážou přimíchat do čehokoliv.

[15] (Jarda ) 13.12.2007, 09:56:26 [X] [D]
[11] teoreticky ano, v bezne realite je to naopak - kyc je to co se libi Milanu Knizakovi/vytvoril Milan Knizak... ;-)

[16] (Pavel Jaroš - Mail - WWW) 13.12.2007, 10:20:26 [X] [D]
[9] Kundera se neplete, jenom je potřeba znát kontext:

"Jestliže bylo ještě donedávna slovo hovno v knihách vytečkováno, nebylo to z morálních důvodů. Nechcete přece tvrdit, že hovno je nemorální! Nesouhlas s hovnem je metafyzický. Chvíle defekování je každodenní důkaz nepřijatelnosti Stvoření. Buď anebo: buď je hovno přijatelné (a potom se nezamykejme na záchodě!) anebo jsme stvořeni nepřijatelným způsobem.
Z toho vyplývá, že estetickým ideálem kategorického souhlasu s bytím je svět, v němž je hovno popřeno a všichni se chovají, jako by neexistovalo. Tento estetický ideál se jmenuje kýč.
Je to německé slovo, které se narodilo uprostřed sentimentálního devatenáctého století a rozšířilo pak do všech jazyků. Častým užíváním se však setřel jeho původní metafyzický význam, to jest: kýč je absolutní popření hovna; v doslovném i přeneseném slova smyslu: kýč vylučuje ze svého zorného úhlu vše, co je na lidské existenci esenciálně nepřijatelné."

--- Milan Kundera, Nesnesitelná lehkost bytí ---

[17] (danaketh - Mail - WWW) 13.12.2007, 11:17:21 [X] [D]
Já se bráním kýči v práci tím, že hovno dělám ;) Asi jsem kýč dodnes chápal zcela špatně. Kýčovití mi připadají například trpaslíci do zahrádky a alespoň z mého pohledu tedy nejsou bez onoho zmiňovaného hovna.

[18] (pixy - Mail ) 13.12.2007, 11:23:42 [X] [D]
Á-áno, děkujeme panu Jarošovi za kulturní vložku a hezké pochlubení, že čte Kunderu, a současně i za detailní ukázku, jak a kde se Kundera plete.

[19] (Hekko [openID] - Mail - WWW) 13.12.2007, 12:02:19 [X] [D]
Zase hlubokomyslný spot(-light), který vytahuje ze tmy další a další životně důležité otázky, jako třeba jestli se náš byt stane kýčovatým, když spláchnu?! ;)
A znamená to, že nekýč se pozná čichem? :)

[20] (Lokutus - WWW) 13.12.2007, 12:10:04 [X] [D]
Nejméně kýčovití jsou pak třeba psi s dlouhými chlapy na prdeli. Ti když se vykálejí, mají pak posranou prdel, což z nich dělá ryze přírodní, ehm... bytosti, o kterých bezesporu můžeme prohlásit, že ke kýči mají daleko.

[21] (serafX - WWW) 13.12.2007, 12:45:22 [X] [D]
Kýče byly, jsou a budou.

[22] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 13.12.2007, 13:23:21 [X] [D]
Mistr Pavel Tůma / není žádný blůma / jistě talent největší / ze všech sochařů má // nežli dělat kýče / chop se raději rýče / to je jeho přísloví / co se kumštu týče

[23] (Hekko [openID] - Mail - WWW) 13.12.2007, 15:11:10 [X] [D]
[20] Ano, jsou ovšem dny, kdy bych měla doma raději trochu kýčovatějšího psa, kterého není po procházce třeba (násilím) přemlouvat ke vstupu do vany!

[24] (pankreas - Mail - WWW) 13.12.2007, 19:34:25 [X] [D]
Klíčový přívlastek je "jako ze života". Tj., pokud se tvářím, že jde o věc "jako ze života" a hovna zamlčím, stává se z přívlastku klíčového přívlastek kýčový.

Nivý obrázek louky tedy nemusí být kýčem; jím se stává až v kontextu příslušného tvrzení a jeho záměru.

A ne snad?

[25] (Paželv ) 14.12.2007, 09:11:27 [X] [D]
V jiné knize (Nesmrtelnost?) Kundera říká něco takového jako že kýč je uspokojení nad svým vlastním vnímáním. Jé, to je krása. A je krásné, že tady stojím ustrnutý při pohledu na to a vím, že vnímám krásu.
Ludwig Giesz (jménem si nejsem jist), Němec, absolvent fenomenologie, napsal někdy v 60. letech knihu Fenomén kýče. Kus toho vyšel v roce 1966 česky v Hostu. Píše něco v tom smyslu, že kýčovité dílo se staví před nás bez možnosti reflexe, útočí jen na naše city a tím znemožňuje reflexi daného díla. Samozřejmě to vztahuje na lidské výtvory, to znamená, že nevím, jak by se to dalo použít na louku, ať už s hovnem nebo bez hovna :-)
Když jsme s přítelem včera dělali vánoční výzdobu, hranici kýče jsme shodou okolností dost řešili :-) Ale kýč o Vánocích být sním a musí, jinak by to nebyly žádný Vánoce, shodli jsme se nakonec :-)

[26] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 14.12.2007, 11:56:26 [X] [D]
[25] Neřeším otázku kýče. Citoval jsem Kunderovu větu, která mne zaujala, vybavil jsem si diskusi, kterou jsem před lety vedl (o tom, že vyhazovat ze soukromých stránek vulgarity znamená "zavírat oči před světem jaký je" či "hrát si na strážce morálky") a spojil jsem to dohromady.

Jinak, ta definice kýče, kterou jsem četl, a nevím jestli si pamatuju přesně, byla zhruba tak, že kýč je dílo, nad nímž stojíme a dojímáme se faktem, že se ostatní taky dojímají.

Ale znovu opakuju: V článku nešlo o definici kýče, v článku šlo o něco úplně jiného. O lidi, kteří vytýkají ostatním, že odstraňováním humusu pokřivují obraz světa. Takové mé osobní krédo: "I když je ve společnosti 50% blbců, tak to neznamená, že jsem povinnen denně strávit půlku času diskusí s nimi." ;)

[27] (Kyklop ) 15.12.2007, 01:04:00 [X] [D]
Než rozsvítím světla u auta, tak občas do psího hovna šlápnu. Mám tedy kýč na podrážce? Pak si to hovno jdu otřít na zahrádku do trávy - máme tedy kýčovitou zahrádku? Takhle to někdo myslel?