Ještě jednou ke Jdem

Přišel dotaz...

Přišel mi dotaz ke Jdem.cz:

Dobry den,
zkracovani neprijemne dlouhych www adres je velice uzitecne. Chtel bych se ale zeptat, jak dlouho odkaz na Vasem serveru bude v teto zkracene podobe funkcni. Neni to nikde uvedeno. Laicky se domnivam, ze az se vycerpaji jiste kombinacni moznosti zkracenych adres, "pojede" se znovu a starodavne adresy budou postupne prepisovany nebo ne?

Dekuji za vysvetleni a zdravim Vas,
Ing. Martin Krizek

Tazateli jsem odpověděl, ale protože předpokládám, že by odpověď mohla být zajímavá i pro další uživatele, tak ji dám i sem:

Dobrý den,

odkaz bude funkční minimálně dva roky – na tu dobu je zaplacený hosting a doména :) Předpokládám ale, že reálná doba životnosti bude mnohem delší, leckdy větší než životnost odkazované stránky.

Zkrácené adresy používají kód ze znaků "abcd...xyz012...89" – a odpovídá nule, b jedničce, c dvojce (v soustavě se základem 36). Adresy začaly od aaab, aaac..., až budou zaplněny tyto kombinace (je jich 1.6 milionu), přidá se před ně další znak (60 milionů kombinací), pak další... Šestiznakový kód má přes dvě miliardy možných kombinací.

Kdyby každou sekundu někdo přidal odkaz, bude jich za rok 31.5 milionů. Šest znaků by tedy vystačilo tímto tempem na necelých 69 let. S délkou kódu problém není.

Na disku je zatím stále dost místa, takže ani v tom problém není.

Zatím tedy opravdu není důvod, proč by se mělo jet znovu od začátku, a ani technologicky by to nebylo šťastné řešení... Takže tedy: Jede se dál, dokud bude místo, a místa je na několik let.

Doufám, že jsem to popsal dostatečně srozumitelně

Přeji hezký den

Martin Malý


No a když už jsem v tom, tak: Plugin pro Firefox je připraven, zatím ještě čekám na písemný souhlas původního autora.

Dne 14.02.2008

Twittni

Přidej do: asdf.sk StumbleUpon Toolbar Stumble It!

Komentáře

[1] (TS - Mail - WWW) 14.02.2008, 14:07:14 [X] [D]
Se zkracováním URL na bloguje jsem začal asi pře dvěma lety s pomocí jiných služeb. Taky z jiných důvodů, než kvůli zkrácení. Zaujalo mne, kolik na světě takových webů je. Některé vycházely z opensource knihovny, některé přidaly ke své službě statistiku, uživatelská slova, Google reklamu. Bohužel jsem si nevšiml, že by překročily tento horizont a udělali například dávkové zpracování více URL v HTML kódu, nebo z importu, nějaký anonymizer při přesměrování, nebo volitelné heslování odkazů, nebo že by tuto službu někdo implementoval do svého hostingu. Zkracování podle mne nemusí být jen službou ke zkrácení. Tím totiž Jdem.cz opravdu nic nového nepřinesl.
Dotaz zní: Má jdem.cz nějaké další ambice, nebo skončil víceméně tam, kde skončili i ostatní?
Pro maďary doporučuju třeba http://href.hu :)

[2] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 14.02.2008, 14:21:37 [X] [D]
[1] Ano. Naprosto nic nového nepřinesl, jen ten anonymizér (viz Jdem.cz, menu Pomůcky) či trvalé odkazy (http://www.jdem.cz/trvalink.html)... Co takhle se nejdřív podívat "kde skončil" a pak teprve se ptát, jestli nabízí i "něco víc"? ;)

Jasně že nabídnu i další funkce...

[3] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 14.02.2008, 14:35:27 [X] [D]
[1] Tak jsem ten anonymizér trošku vypíchnul: http://www.jdem.cz...nonymizer.html

[4] (TS - Mail - WWW) 14.02.2008, 14:38:25 [X] [D]
ok, díky za odpověď.

[5] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 14.02.2008, 14:44:24 [X] [D]
[4] A teď prosím: Jak by mělo vypadat "dávkové zpracování více URL v HTML kódu"? A hlavně: K čemu by bylo?

"Dávkové zpracování více adres" (z importu třeba) není problém.

Heslované odkazy... no... jak to jen napsat... asi takhle: Jsou připravené :)

[6] (TS - Mail - WWW) 14.02.2008, 15:41:56 [X] [D]
[5] asi jako vstupní textarea pole, do kterého lze vložit dlouhý HTML kód, pak odeslat a vypadne z toho stejný kód s kratšími URL adresami. Mohlo by to být pro uživatele, kteří programují weby s více URL a chtějí mít odkazy přehledné ve stránce. Na zkrácený kód můžete později při dobrém API vázat další služby. Chápu, zní to jako programátorská pomůcka, tak to taky tak nabídněte - jako službu pro webdesign. Samozřejmě to nezaujme toho, kdo používá wysiwyg textový editor na 1-2 URL. Je to jen tip, ne úkol.

[7] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 14.02.2008, 16:13:34 [X] [D]
[6] Jen jestli tomu rozumím dobře: Udělám si HTML stránku, vložím ji do té textarea (nebo uploadnu, to je fuk), služba ji vezme jako text a nahradí všechny URL, které najde, zkrácenou verzí? Popřípadě nahradí všechny URL v A HREF="xxx"?

Při vší úctě - to nemá logiku, smysl ani význam. Zkracování má význam tam, kde je třeba mít krátký odkaz. K čemu je dobré hromadné zkrácení všech URL na stránce? Či lépe - k čemu je dobrá stránka, která má MNOHO odkazů a VŠECHNY jsou zkrácené? Mohu poprosit o praktickou ukázku? :)

[8] (TS - Mail - WWW) 14.02.2008, 17:18:33 [X] [D]
Ano, zkuste ještě nahlížet na téma z odstupu a ne pouze jako web programátor. Webové užití webových aplikací není jediné možné. Webové nástroje slouží lidem i pro jiné oblasti zpracování dat. Třeba pro DTP - třeba při zalomení URL do strany. Čtenář si přečte (zapamatuje) v tabulce krátké URL snáze, než když by měl číst URL dlouhé. Nemluvě o tom, že úprava dlouhých URL je velký problém.
Další problém je, že termín "udělám si HTML stránku" není vždy úplně přesný popis reality. Stránky jsou generovány různými programy a ty nemají tak dobré, nebo přenositelné vstupy/výstupy. Tak se musí použít HTML a to dále upravit. No, příkladně jsem chtěl udělat větší výpis lokací z map. Nezkrácená strana s URL by měla několik MB, zkrácená strana asi několik stovek KB.
Seznam jsem chtěl zpracovat v DB, nebo v tabulce pro tisk.
V databázích uchovat původní URL jistě nějak jde, ale obyčejný tabulkátor nakonec vykřikne, že má buňka víc jak 256 znaků. :( Život se mi zkomplikuje, ale jsem trpělivý, tak si ty stovky odkazů převedu buňku po buňce ručně pomocí copy+paste. Nesmím udělat chybu! Už bych ji nenašel. Takže příjemmný víkend s uklikanou rukou a krvavýma očima. Prostě příklady by se daly najít. Opakuji, že tato služba by mohla přesáhnout nastavený cíl "zkracovače" jednoho url pro webové stránky.
Příklady:
http://trendspotter.bloguje.cz...hp
http://trendspotter.bloguje.cz...hp
http://trendspotter.bloguje.cz...hp
http://trendspotter.bloguje.cz...hp

Další pomoc by byla v tom, že při změně URL cíle by šlo aktualizovat propojení. Zkrácený link by zůstal funkční a uživatel, znající jen zkrácený link by nemusel řešit jeho validitu. Opět důležité u dokumentů, které principielně nemají šanci dodatečně validovat cíl. Třeba PDF.

P.S. Dlouhé odkazy na stránce jsou dle SEO Google pravidel hůře hodnocené, než krátké. Ale to přece nemusím psát.
Původně jsem tuto funkčnost chtěl napsat jako tip do bug-listu, ale váhal jsem. No ale pak přišlo Jdem.cz.
Věřím, že mi chcete rozumět, jinak bych musel vysvětlovat i to, k čemu je dobré hromadit URL odkazy. (samzřejmě že k ničemu :)

[9] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 14.02.2008, 17:53:56 [X] [D]
[8] Ale to si odporujete... trošku... :) Hovoříte o strojovém generování URL, o ukládání do DB a o dalších věcech, které jsou, řekněme, "hromadné". Proti tomu nemám výhrady. Ale v komentáři [6] jste hovořil o textarea, do kterého nakopírujete HTML kód - TAM mi nebylo jasné, k čemu by to bylo.

Opakuju: Hromadné zkrácení chápu, zkrácení VŠECH odkazů ve vloženém HTML ne. Ale každopádně - API je otevřené, zdrojové kódy jsou k dispozici, pokud někdo podobnou aplikaci napíše a dá ji k veřejnému užívání, rád ji udělám patřičnou propagaci.

A změna cíle není problém, pokud cíl regulerně informuje o tom, že byl přesměrován, pomocí HTTP kódu 301. ;)

[10] (TS - Mail - WWW) 14.02.2008, 18:23:23 [X] [D]
ano, v [6] jsem psal o textarea jako o možnosti ručního vkládání. To je řekněme pro občasné vložení celého HTML kódu. Jsou operace s kódem, které nejsou automatizovatelné. Jsou komplikované, protože jsou součásí vícekrokových pracovních postupů. Návrh vkládání víc než jen URL by zjednodušil část takových činností. Věřím že ne pouze jednomu člověku na světě. V [8] jsem návrh rozvinul o další možnosti, které už by mohly být dávkové, nebo poloautomatické. Ne že jsem to [6] tím popřel. Nemohu radit JAK by to šlo nejlíp udělat, jen jsem dával příklad co by asi mohlo jít. Jsem rád, že API nabízíte i ostatním k dopracování. Snad se toho někdo ujme, já to neumím.
V komentáři jsem se chtěl dobrat nějakých nových nápadů, bez omezení toho stropu. Jakmile ale nastavíte strop "zkrácení VŠECH odkazů ve vloženém HTML je přeci blbost" tak už se mi těžko hledá důvod, proč bych měl zrovna zde hledat nové způsoby užití této služby. Jak byste třeba jednoduše zařídil nepřenositelnost URL v takové stránce? V uvedených odkazech [8] jsem to přinejmenším někomu zkomplikoval a přitom zachoval funkci. Se službou zkrácených URL se taková koncentrace URL těžko kopíruje, když by byla vázaná na hosting. To mě jen tak napadlo. Opět to nepopírá co jsem napsal v [6] a [8].
Změna cíle podle toho co hlásí server je určitě dobrá vlastnost, mohla by být buď automatická (301) nebo editovatelná tím, kdo URL zadá. To už ale vyžaduje uživatelský účet, který JDEM.cz nemá, má ho třeba www.snipurl.com

[11] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 14.02.2008, 18:48:52 [X] [D]
[10] Achich ouvej... "Změna cíle podle toho co hlásí server je určitě dobrá vlastnost, (...) nebo editovatelná tím, kdo URL zadá. To už ale vyžaduje uživatelský účet, který JDEM.cz nemá" - Koukal jste se dobře na stránku http://www.jdem.cz/trvalink.html ? Jste si jist, že tam není to, co požadujete?

Víte, je tu jeden problém. Já si samosebou cením toho, že hledáte nové možnosti využití a nové funkce, které by taková služba měla mít, a jsem vám za ně vděčen. Bohužel mi připadá, že jste se nedostatečně seznámil s tím, k čemu se vyjadřujete - viz má odpověď [2] či právě to "editování URL zadavatelem", které samosebou možné JE, právě na základě hesla.

A nezlobte se, ale nenastavil jsem žádný strop něčeho, ptal jsem se jaký to má praktický význam. Jaký je praktický význam toho, že bude textarea, kam vložím HTML kód, a služba mi veškerá URL, která najde, zkrátí? Navíc mi stále připadá logičtější takové olbřímí HTML zpracovávat na straně klienta a službě poslat pouze požadavek na převedení nalezených URL, třeba i dávkově. Proč přenášet megabajty balastu (nebo je kopírovat do textarea)?

Nerozumím tomuto: "Jak byste třeba jednoduše zařídil nepřenositelnost URL v takové stránce?" - Co tím máte na mysli?

[12] (TS - Mail - WWW) 14.02.2008, 19:46:35 [X] [D]
mno, tak jsem napsal celkem vyčerpávající odpověď, která byla vyhodnocena jako spam a zahozena. Jo, ta technika... přestává být pomocníkem v komunikaci a stává se komplikací.
Takže nevím, zda se mou odpověď dozvíte včas, musím se věnovat i jiným věcem.

[13] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 14.02.2008, 20:36:07 [X] [D]
[12] VČAS? On je nějaký termín něčeho?

[14] (TS - Mail - WWW) 14.02.2008, 20:56:22 [X] [D]
ne, o nic zásadního, kromě těch zásadních věcí nejde. :)

mimochodem, teď odbočím a napíšu něco jiného, než jsem tak pracně smolil: Vzpomínám, jak jsme si psali tenkrát o tom, že bych rád do webu "samostatnou frontu krátkých zpráviček" a od tehdejšího admina bloguje jsem dostal odpověď že to není priorita a žeto asi nebude, že na posílání SMS je v bloguje už dávno jiné řešení. Jsou to tak dva roky? Tak jsem si připravil http://spotter.bloguje.cz. Mikroblogování ještě bylo v Čechách sprosté slovo, a Teidu bylo dááávno na houbách. Udělal jsem si tenkrát svůj způsob jen tím, že jsem prsknul jeden blog do druhého. Je to sice amatérský, ale principielně stejný. No a dneska už blogerky Teidujou a samozřejmě jdou s dobou.;) http://christine.bloguje.cz...u.php

U služeb typu Jdem.cz zas vidím smysl nejen ve zkrácení, ale i v dalších přidaných kvalitách toho URL. K tomu ale je nutná další energie a odpoutání se od teze "je to jen krátké URL, co od toho chtít víc?".
Svou myšlenku vysvětlovat veřejně nebudu, kdo má zájem, at mi napíše vzkaz.

[15] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 14.02.2008, 22:11:52 [X] [D]
[14] U služeb typu Jdem.cz zas vidím smysl nejen ve zkrácení, ale i v dalších přidaných kvalitách toho URL. K tomu ale je nutná další energie a odpoutání se od teze "je to jen krátké URL, co od toho chtít víc?". - ano, toto bývá nejjistější cesta do pekel. Pokud dělám službu na zkracování URL, tak se zaměřím na zkracování URL, jinak mi hrozí, že se mi služba rozplizne pod rukama a bude z ní portál.

"Svou myšlenku vysvětlovat veřejně nebudu, kdo má zájem, at mi napíše vzkaz." - jaký je přesně smysl tohoto sdělení? Nemyslím objektivní, ten je jasný, myslím tím důvod. Proč tu myšlenku nemůžete napsat? Dostali by z toho čtenáři krvácení do mozku, kdyby ji viděli? Nebo si chcete vybrat, komu ji sdělíte?

[16] (TS - Mail - WWW) 14.02.2008, 23:12:37 [X] [D]
odpověď k [15] právě souvisí s tím, co jsem popsal ve [14]. Přijde mi to jako analogie dnešní diskuse. Tam mi šlo vlastně taky o něco, co už bylo jaksi hotové a dokonalé pro svou cílovku (- red. systém pro přidávání textu). Tedy nejsnadnější bylo říct, proč se tím novým požadavkem zabývat, když už něco takového je a všichni jsou spokojení z toho, jak to funguje (=klasická funkčnost blogovacího portálu). Noale měl jsem myšlenku, aby ten požadavek byl zaměřen na něco přesnějšího, co už se nevešlo do toho zažitého rámce. Nutně musel být jiný, aby byl nakonec profilován jako nový způsob blogování. Ne. Muselo se s tim počkat, až to někdo ve světě rozjede víc a dá tomu svojí jednoznačnou formu a design. Viz Google a jeho gadgety a Twitter. (= takže dnes se tomu zprávičkování říká mikroblogging). Ostatně, po tom rychlém přidávání krátkých zpráv do nějakého miniportálu jsem toužil už dřív, než jsme objevil Bloguje.cz Neměl jsem ale, kdo by mi to naprogramoval, tak jsem přišel na Bloguje a zkusil to sám.

Trochu mě trápí, že se pořád ptáte a tak neustále vysvětluju co tím myslím a tudíž se nezabýváme podstatou, tedy kam se dostat. To jsem opravdu tak nesrozumitelný? nebo jen píšu věci, které ostatní nepíší, takže se na ně nedají aplikovat zažité myšlenkové pochody?

Pokud jde o to jak to celé vysvětlit, už se zdráhám. Proč? http://trendspotter.bloguje.cz...#4
Víceméně nemám úplně ten intenzívní důvod. Poučila mne jedna situace, z mého původního zaměstnání. V době, kdy YouTube byla nějaká provinční aktivita nadšenců a Stream.cz ještě 3 roky čekal na porod jsem se svou naivitou (v důvěru k lidem, kteří by se mohli k mé myšlence nějak kvalitně vyjádřit) přednesl jistý nápad o projektu téhož v ČR. Diskuse byla sice v přátelském duchu, ale byl jsem prakticky upozorněn "staršími", že to je naprosto zcestná myšlenka, která je navíc naprosto nezhodnotitelná a veskrze naivní. Detaily už nejsou podstatné, ale vlastně je dneska vidíte na všech streamovacích portálech. Byl jsem prostě za de-bila co si honí triko s nějakými divokými nápady a nerozumí, jak to s tim videem skutečně chodí. Projekt samozřejmě nevznikl. Dnes už by se do něj nikdo nepustil, protože dneska už má konkurenci, která by jej velmi prodražila. Nebrečím z toho, ale už ty situace prostě znám. Komunikuju s těmi, kdo projeví zájem.

Sem chodí čtenáři kteří vás znají, pokecáte si o věcech kterým navzájem rozumíte. Já tomu nerozumím tak hluboce, ale občas mám nějaké nápady. Vy si lepíte svoje webové projekty a všichni se mají fajn. Zareagoval jsem dneska na službu Jdem.cz, podobně jak jsem dřív zareagoval na službu Boxmark, nebo ještě předtím na některé nové funkce Bloguje. Všechny ty udělané věci jsou pěkné, ale jsou velmi... jednoúčelové. No ale tím opravdu ameriku neobjevíte, zvlášť když už takové věci jsou v zahraničí. Myslím si, že jednoúčelové weby jsou fajn, když jste úplně první. Když jste jen další v řadě, tak z toho vlastně nic nekouká. Možná že ale nevidím, co by koukat mělo. Radit fakt nemůžu, to čert chraň. Možná že nic objevovat ani nepotřebujete.

Ještě se zeptám u admina toho http://href.hu co si o tom myslí, možná že naleznu společnou řeč :)

[17] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 15.02.2008, 00:03:49 [X] [D]
[16] Tak jsem si to přečetl a jediné, na čem se shodneme, je, že vám opravdu nerozumím. Nerozumím vašim požadavkům, připomínkám ani námětům. Nerozumím důvodům, proč mi teď připomínáte cosi, co jste před dvěma lety požadoval (a proč nepíšete "vy", ale "tehdejší admin Bloguje" - i když jsem přesvědčen o tom, že víte, že jsem to byl já, jinak byste to teď asi nevytahoval). Psal jsem vám to už několikrát, už i v bugtrackeru Bloguje: Nechápu, co se snažíte říct, mám opravdu problém s tím chápat vaše připomínky, připadá mi, jako bychom každý mluvili jinou řečí.

Když to shrnu: Přišel jste si postěžovat, že můj jednoúčelový web je jednoúčelový. Navrhl jste několik myšlenek, já vám na většinu z nich kývnul, že to jsou zajímavé nápady (nebo že ta funkčnost už je), u jedné jsem vyjádřil pochybnosti o jejím smyslu. Vy jste se ji pokusil vysvětlit blíž, já jsem i přes dvojí vysvětlení tu funkci neshledal užitečnou, a z posledních třech vašich komentářů mám intenzivní dojem, že se vás to nějak dotklo, jako byste říkal tak, když vy jste takový, tak já vám to neřeknu, chtěl jsem vám nabídnout své nápady, ale ne, ne, ne, když jste takový. Nezlobte se, ale přesně ten dojem mám. Nevím, možná se mýlím, jak říkám: Nejsem s to zcela chápat vaše myšlenkové pochody. Ale nějak nenacházím jiné vysvětlení pro to, co tu teď píšete (je možné, že jsem se jen neoprostil od ... něčeho)

Já tomu nerozumím tak hluboce, ale občas mám nějaké nápady. Vy si lepíte svoje webové projekty a všichni se mají fajn. Zareagoval jsem dneska na službu Jdem.cz, podobně jak jsem dřív zareagoval na službu Boxmark, nebo ještě předtím na některé nové funkce Bloguje. Všechny ty udělané věci jsou pěkné, ale jsou velmi... jednoúčelové. No ale tím opravdu ameriku neobjevíte, zvlášť když už takové věci jsou v zahraničí. - Co vám na to říct? Že nemám ambice objevovat Ameriku? Že jsem chtěl udělat kosu, tak jsem udělal kosu, i když vás napadá kombajn? Že vím zcela přesně proč jsem chtěl tyhle weby udělat a proč jsem je udělal takhle? Že z toho je cítit nějaká hořkost, že vaše objevné nápady nejsou realizovány, či že jsem je nerealizoval já?

Ne, to je asi marné. Nejlépe bude, když vám ještě jednou poděkuji za podnětné návrhy, kterých jste se na začátku dopustil, a vyjádřím naději, že s Maďarem naleznete společnou řeč a budete moci realizovat své nápady, které svět ocení za tři roky - nebo co se mi to snažíte sdělit.

Děkuji a - už neplýtvejme časem mým ani vaším, ano?

PS: Víte jaký je hlavní rozdíl? Že já mám nějaké ambice, které si dokážu svými projekty splnit; vy máte ambice větší, ale potřebujete, aby vám je plnili jiní... Přemýšlejte o tom.