Neobsahuje názory Henryka Laholy

Je tohleto ještě úřad?

Potřeboval jsem... ne, chtěl jsem nový pas. Cestovní, aby bylo jasno... Takže jsem se psychicky připravil na další kolo nekonečného Utkávání S Úřadem...

Ano, známe to všichni, všichni tam musíme a všichni máme podobné zkušenosti. Fronta, za okýnkem nerudná bába, co na vás štěká nějaké pokyny a plísní vás za naprosté kraviny. Známý rakousko-uherský rituál ponížení člověka úřadem. Nerad na úřady chodím. Člověk tím ztratí celý den – tedy úplně přesně: několik desítek minut až (třeba)několik hodin čekáním a pobíháním, a pak zbytek času uklidňováním nervů a vypouštěním páry. Takže představa "nechat si udělat nový pas" pro mne byla děsivá. Někde najít fotky, dojít si vyplnit žádost, vystát frontu...

Naštěstí nám magistrát zařídil "internetové objednání" na určitý čas. Vot pokrok! Chtěl jsem to zkusit při registraci auta, ale tam to funguje jen na týden dopředu a všechny termíny jsou beznadějně obsazené. Seděl jsem tedy o půlnoci u PC a čekal, až uvolní další den... Na pasech naštěstí taková tlačenice nebyla, takže jsem se ve čtvrtek objednal na dnešní poledne, dostal jsem mailem potvrzení a jedna starost, totiž "fronta", odpadla.

Když jsem zjišťoval co si mám přinést, tak prý jen starý pas, občanku a šest stokorun. Fotky netřeba. Pravda, vzpomněl jsem si, že s tím byly nějaké spory, že provozovatelé fotolabů (nebo minilabů nebo jak se to jmenuje) remcali, že přijdou o kšeft... No, uvidíme.

Kód je aktivní čtvrt hodiny před stanoveným časem a 10 minut po něm. Takže jsem přišel na úřad v 11:45, namačkal jsem kód, dostal jsem lístek a ještě než jsem se stačil zorientovat, tak jsem byl na řadě. Chvilku jsem hledal dveře číslo 3, ale nakonec jsem našel a vlezl jsem dovnitř.

Přivítala mne příjemná paní (Borkovcová, jestli si dobře pamatuju), zeptala se mne jaké mám přání, povídám že bych rád nový cestovní pas, ohledně USA a tak, s paní jsme podiskutovali o cestování a neustálém papírování, pak si mne vyfotila, ukázala mi fotku, pak jsem ji poprosil, jestli to můžeme zkusit ještě jednou s trošku učesanějšími vlasy, paní mi vyhověla, než jsem uklidil peněženku a doklady, tak mi podávala vyplněnou žádost, tu jsem dvakrát podepsal – a bylo to. Pas by měl být do měsíce, aleprý bývá dřív, teď moc žádostí není, zkuste si zavolat koncem listopadu, já vám řeknu, jestli tu už je, a pak si pro něj jen skočíte... – a to bylo celé.

Za deset minut jsem byl venku.

Neuvěřitelné! Na českém úřadu, bez fronty, bez papírování, rychle a s příjemnou komunikací! No, třeba to za těch padesát let bude normou všude a zmizí i protivné brécy z matriky.

Dne 11.11.2008

Twittni

Přidej do: Přidat na Conota Linkuj si ! asdf.sk StumbleUpon Toolbar Stumble It!

Komentáře

[1] (pizi - WWW) 11.11.2008, 15:09:03 [X] [D]
Mám v podstatě tutéž zkušenost se stejnou žádostí (pas), ale s jiným úřadem a jinou úřednicí. Ale dvě vlaštovky jsou asi na jaro pořád málo.

[2] (gulag - Mail - WWW) 11.11.2008, 15:19:20 [X] [D]
Arthur Dent a příspěvek s nesarkastickým happyendem? Není možná. :)

[3] (ofr ) 11.11.2008, 15:21:23 [X] [D]
Jsem třetí vlaštovka... V Ostravě, s objednáním, s úsměvem, v klidu. Pas byl za dva týdny.

[4] (Tomáš ) 11.11.2008, 15:21:35 [X] [D]
[1] To záleží, jestli africké nebo evropské vlaštovky. Kdyby africké, bylo by to možné..

[5] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 11.11.2008, 15:22:42 [X] [D]
[2] Cože? To jako že furt jen kritizuju a sarkasmuju, jo? Naprosto nezasloužená... nezasloužený předsudek!

[6] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 11.11.2008, 15:24:02 [X] [D]
[3] To jste, předpokládám, s [1] furt tatáž vlašťovka! ;)

[7] (Petr F ) 11.11.2008, 15:32:50 [X] [D]
Mám podobnou zkušenost na finančním úřadě na Praze 8.
Netušil jsem co mám kde vyplnit a bylo mi pomoženo s úsměvem na tváři.
Moc jsem se tehdy divil.

[8] (Scotty - WWW) 11.11.2008, 16:03:04 [X] [D]
Jo, nějak podobně to probíhalo, když jsem byl na magistrátu v Českých Budějovicích v létě. Jen mi mrzelo, že sice má pas čip, ale není v něm otisk prstu. Jen fotka a údaje. Je to tak pořád?

[9] (White Dog - Mail - WWW) 11.11.2008, 16:09:53 [X] [D]
Před dvěma lety jsem potřeboval novou občanku. A moje zkušenosti byly v podstatě shodné, tedy kladné. Stejně tak občasná jednání s FU, ČSSZ a VZP.

[10] (Petr ) 11.11.2008, 17:38:16 [X] [D]
Já se k vlaštovkám taky přídám! Hodonín, občanka, usměv, rychlost.

I když bych tipoval, že na řidičácích to bude v současnosti trochu horší.

[11] (rony [openID] - Mail ) 11.11.2008, 18:46:01 [X] [D]
ide to a dobre.

Podobne som bol prekvapeny s vodicakom.

Pomalicky sa to uz dostava do dobrych kolaji, najma ak vsetko, co potrebuju si ty a ziadne ine doklady potvrdenia z inych uradov. Pasy a doklady vseobecne nepotrebuju nic mimoriadne.

[12] (Vojta aka etigo - Mail ) 11.11.2008, 18:51:24 [X] [D]
A to dokonce si na mnohým úřadech můžeš požádat, aby ti poslali smsku, až budeš mít pas / občanku na úřadě. A musím říct, že to funguje. :) Že by přece jenom byla něco pravdy na těch řečech o světlým zítřkách? :)

[13] (JirkaV - WWW) 11.11.2008, 20:05:05 [X] [D]
[4] V tomhle kontextu ma pojem "nenalozena vlastovka" docela zajimavy vyznam ;-)

Ale pridam se taky. Zkusenost z lonska, velmi podobny prubeh z jednoho maleho uradu na severu. Tedy krome toho objednani pres Internet, to tam nebylo potreba.

[14] (Tomik [openID] - Mail - WWW) 11.11.2008, 20:26:41 [X] [D]
Tak to vám, mimopražským, zavidím. Já jsem byl asi před půl až třičtvrtě rokem na úřadě pro řidičák... [následuje změť nepublikovatelných výrazů a přepisu nemožných citoslovců]

Prostě a jednoduše, se mezi vlaštovky rozhodně počítat nemůžu. By mě zajímalo, kdy tenhle pokrok dorazí i k nám do Prahy.

(Pro rejpaly: nebydlím v Praze, jen mám tu smůlu, že bydlím, dost blízko u ní - v Roztokách, no a náše město s rozšířenou působností - které je pro Prahu - západ Černošice - se rozhodlo většinu úřadů přesídlit do Prahy, takže kvůli každý kravině musím do Prahy, i když z Prahy nejsem. Výsledek je takový, že jsou na všichni oškliví, jako bych byl Pražák. ;)

[15] (danaketh - Mail - WWW) 11.11.2008, 21:15:04 [X] [D]
Já mám podobně pozitivní zkušenost s paní na FÚ.

[16] (Solvina ) 11.11.2008, 21:25:19 [X] [D]
Pas v klidu, opravdu bez vetsich problemu.
Akorat je to na stredoevropske pomery strasne drahe a dlouho to trva. V Rakousku stoji pas taky 20 eur a je to za tri dny.

Akorat se mi ho podarilo na prvni ceste, nastesti v ramci EU, ztratit a ourednice nejak nemohla pochopit, ze tam sem pro ten novy, biometricky pas podruhy ten mesic.
-Dyk ste tu byl pro ten novy, cipovy, pred tremi tydny!

-----

Nez bych ale zacal byt jenom uvazovat o tom, ze se to sune trosku rozumnym smerem musim stravit vic casu u svy terapeutky. Vytesnuju zazitky ohledne ridicaku a prihlasovani/odhlasovani auta.

Neskutecne fronty, uberarogance panstva, silene cekani, prednostni odbavovani odbarvenych blondyn, takto partnerek mistnich autozrmdu (chodil sem s ni na stredni), listkovy system stylem 1, 2, 3, 4, 5[hodina], 6, 7, 8[hodina], 9, 10[hodina], ja.
Ale ono se to hodi, kdyz vam ta ourednice zacne tvrdit, ze vam u ty kupni smlouvy chybi rodne cislo protistrany* (mel sem jeho cislo obcanky). To pak clovek s cislem 11 zacne rvat tak jak to videl u Romu na socialce. A ono to funguje!

Teda takhle to je na Vsetine.

*) Chtel sem po ni aby mi to rodny cislo vytahla z nejaky databaze, kdyz uz ho na ty smlouve musi mit - prej nema jak.
Dalsi muj dotaz byl, jestli si teda muze overit nejak platnost toho rodneho cisla. Prej ne.

[17] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 11.11.2008, 21:31:03 [X] [D]
[16] Třetí krok byl ten, že sis z fleku vymyslel číslo a sehráls scénku "Moment, já mu zavolám a zeptám se"...? :)

[18] (MiKee - Mail ) 11.11.2008, 21:36:04 [X] [D]
V létě jsme vyřizovali pas synovi, tady u nás "na vesnici" v Mariánských Lázních. Nejen, že paní na úřadě byla velmi ochotná a usměvavá, ale když jsme přišli připraveni zaplatit 1.000 Kč za "rychlopas", protože jsme to zjistili pozdě, sama nám řekla, že uděláme plnohodnotný, že by mohl stihnout během toho týdne přijít a že teprve když nedorazí, udělá nám "rychlopas" na počkání místo vyzvednutí toho plnohodnotného. A pas nakonec dokonce i stihl přijít. Dlouho už jsem nebyl na úřadě takhle příjemně překvapen...

[19] (Solvina ) 11.11.2008, 21:52:52 [X] [D]
[17]Treti krok byl trosku komplikovany:
Spadla mi brada, protoze tohle sem fakt necekal.
Diky tomu sem se prestal arogantne domahat svyho domnelyho prava na vyrazeni sunky z evidence. Zaroven sem zacal hledat cislo na typka (z nejakyho duvodu jsem si v tom soku myslel, ze kdyz uz si to rodny cislo budu vymyslet, musim aspon zavolat na spravny telefonni cislo; ono cast toho problemu byla, ze ten kluk mi zrovna nebral telefony - v opacnem pripade by proste vysolil cislo uz v bode jedna a spanembohem).

No diky tomu, ze sem sklapl bylo slyset Jirinku vod vedle, jak ujistuje tu 'moji' semetriku, ze kupni smlouva plati i se sprostym cislem obcanky. Semetrika si tohle tvrzeni overila na dvou mistech a behem peti minut sem byl vrak chudsi. Ufff.

Vychovani nemela teda zadny - na muj dotaz, pred rozloucenim, jestli si ma jak overit to cislo obcanky uz mi neodpovedela.

A to se stalo na Vsetine sedumnacteho prosince leta pane dvoutisiciho osmeho.

A ja se furt budim v hodine mezi psem a vlkem s vytrestenyma ocima.

[20] (Arthur Dent [openID] - Mail - WWW) 11.11.2008, 22:04:17 [X] [D]
[19] Cože? To se stalo příští měsíc? Ale debata o cestování v čase se bude konat až loni!

[21] (Solvina ) 11.11.2008, 23:08:27 [X] [D]
Teda!

Aspon je videt jak me to vezme/bere/vzalo.

[22] (@Teo ) 12.11.2008, 00:22:16 [X] [D]
Jasně, Borkovcová! Android páté generace s fungl novým firmware. Prej chystaj i model "univerzální poslanec"... :)

[23] (Egi ) 12.11.2008, 00:45:32 [X] [D]
Pokud si odmyslím můj pohled "zevnitř", pak při svých jednáních na x inštitucích za poslední dobu (namátkou: prodej auta, koupě auta, vlastní sňatek, nemocná máti) si málem vykoledovala přes držku jenom jedna baba, tedy jsem se dostala na použitelnost ingóstů zhruba x-1. Jelikož x se pohybovalo někde kolem desítky (spíš nad), je to poslední dobou jakási slabota. Už ani ti óředníci nejsou, co bejvali.

[24] (Egi ) 12.11.2008, 00:48:18 [X] [D]
Ze statistiky záměrně vyjímám policejní inspektorát pro zbraně a střelivo, kde jsou opravdu velmi pečlivě vybrané, hodné, milé, ochotné, šikovné a vstřícné paní.
Logicky.
Kdyby tam nastrčili nějakou kyselou píču, mohla by to velmi rychle bejt její poslední profesní štace :o))

[25] (JimX - Mail ) 12.11.2008, 07:47:20 [X] [D]
Za poslední půlrok jsem musel absolovovat několik návštěv úřadů (živnostenský odbor - změna ŽL, nový pas, nová občanka, výměna SPZ) a byl jsem překvapenej, jak se ke mně všude velice dobře chovali a až na ten registr vozidel to bylo i bez front za pár minut vyřízený ... všechno v Praze 5.

Dokonce u tý změny místa podnikání na živnostenskym mi paní řekla, že na sociálku a finančák nemusím (že tam si to mezi sebou pošlou sami) a že mám zajít jenom na zdravotní pojištovnu a než jsem tam došel, tak už to věděli i tam :) Oni ty internety asi budou fakt docela rychlý :))

[26] (Hanka - Mail ) 12.11.2008, 16:59:09 [X] [D]
Ja se pridam, v srpnu jsem v malem meste na vychodu Cech utrpela tentyz sok. Prijemna urednice, raz dva hotove - bez objednani. Jsem rada, ze se to rozmaha :-)))

[27] (Tom ) 12.11.2008, 23:36:55 [X] [D]
Záleží jak který úřad... při zřizování živnosti jsem byl jak s hradeckým živnostňákem/CRM, tak sociálkou spokojen a tak nějak bych si práci úředníků představoval.

Na druhou stranu bych defenestroval tamní finanční úřad - zacházení jak s odpadem, dlužníkem miliard, otravnou vší,... - při pouhém pokusu o registraci, snad jako by ty daně nechtěli (což je samozřejmě nebezpečná iluze :)

[28] (provaznik-jp [openID] - Mail - WWW) 13.11.2008, 12:06:23 [X] [D]
Rozhodně nejde jen o nějaké ty vlašťovky. Zažil jsem podobnou situaci i v době dovolených. A to tam bylo celkem dost lidí. Slečna na úřadě se opravdu snažila a místy šla i za svoje pravomoce, aby mě vyšla vstříc.

[29] (Vesničan ) 15.11.2008, 23:25:16 [X] [D]
U nás na Vesnici je to takhle už od prvního dne, co je Vesnice pověřenou vesnicí s rozšířenou působností. Jen jde o to, že člověk nikdy neví, v kterym ze dvou baráků, umístěných každý na opačném konci vsi, se právě dneska který úřad nachází. Jenom s FÚ je to jistý. Ten je v sousední vsi. Ale u nás to bude asi tím, že se tu každý s každým známe a skoro všichni jsme vzájemně příbuzní.

[30] (matesola ) 18.11.2008, 17:38:17 [X] [D]
Ja byl jak u vyjeveni z vypisu z trestniho rejstriku, kterej mi vydali za necelych 5 min. u nas na mini-poste.

[31] (Špaček - Mail ) 08.12.2008, 21:22:02 [X] [D]
Jsem další pražská vlaštovka, taky s pasem. Z komentářů mi připadá, že je těch vlaštovek celkem hejno - zajímavý, že to nepoužily vládní strany na podzim jako volební reklamu. Klasicky se na zrychlení práce úřadů nijak extrémě nepodílely, je to zaplaťpámbů přirozenej proces, ale heslo "Zrychlili jsme úřady" by bejvalo neznělo zle a mohlo fungovat jako protiváha třicetikoruně...